Ko je budista?

Istorija budizma na Zapadu nije naročito duga. Barem ona o kojoj imamo pouzdanih podataka. Ako preskočimo ranu fazu, koja se sastojala od bavljenje budizmom u strogo akademskim krugovima ili raznim okultnim društvima, možemo zapravo reći da širi zamah i popularnost Budino učenje dobija na Zapadu tek od 60-tih godina prošlog veka. Dakle, govorimo o svega šest, ali vrlo, vrlo dinamičnih decenija, kada se zapravo ta istorija filmskom brzinom odvija pred našim očima. Baš je lepo biti svedok istorije. (Mada nekad baš i nije.) Naravno, kao i svaka istorija, i ova ima svoje junake i prelomne trenutke, ali ovoga puta mene ne zanima taj deo. Nešto drugo mi je danas palo na pamet, polazeći od vrlo jednostavne logike: ako na Zapadu postoji budizam, po prirodi stvari trebalo bi da ima i budista, zar ne? Dobro, ako smo se oko toga složili, dolazimo do sledećeg logičnog pitanja: ko su budisti na Zapadu? Pitanje možda izgleda trivijalno, ali dok ne stigneš do kraja posta možda ti više neće izgledati tako.

Naime, to je pitanje sa kojim se susreće svako razmišljanje o religiji i pokušaji njenog definisanja u okviru društva. Isto se možemo zapitati i u vezi sa hrišćanstvom. Ko su hrišćani ili ko su pravoslavni hrišćani u Srbiji? Ako je verovati zvaničnoj statistici, tj. popisu iz 2011, ima ih preko šest miliona ili 84,6%! Ali kada dođemo do pitanja: ko su oni tačno, tu se već pojavljuju kolebanja. Da li su to oni koji veruju u Boga i idu redovno u crkvu? Ali jasno je da takvih nema 85 posto, inače bi crkve bile prepune, a sveštenici bi morali da rade prekovremeno. Ili su to oni što ne idu u crkvu, ali slave slavu (zašto mi je prva asocijacija krkanluk!)? Ili su to jednostavno oni koji su se tako izjasnili na popisu?

E slično je i sa budistima. I dok je na predmetno pitanje malo lakše odgovoriti u nekoj tradicionalno budističkoj zemlji, tamo gde je budizam autohtona religija, ta lakoća nestaje kada se nađemo na Zapadu, gde je on novitet. Odgovor komplikuje nekoliko stvari, ali naravno ključ je po kojem kriterijumu određujemo da je neko budista. Isto važi i gore za pravoslavce. Samo što su sa budizmom to raslojavanje i disperzija mnogo veći, jer je i sam pojam budizam na Zapadu nedovoljno stabilizovan i definisan. Naime, na Zapadu egzistira više budističkih tradicija, koje su opet svaka podeljene prema zemlji iz koje dolaze, a onda u okviru toga prema monaškim redovima, a onda i u okviru njih postoje različite “predaje” ili “transmisije” po utvrđenom redosledu učitelja, a onda… Dakle, jedno veliko šarenilo. Druga stvar je još nedovoljna razvijenost “budističke infrastrukture” na Zapadu, pri čemu mislim na manastire i hramove, tako da onaj gornji kriterijum: ko ide redovno u “crkvu” taj je budista, ne funkcioniše. Neko ko je budista u Kraljevu, teško da će stići do našeg manastira u Čortanovcima, pogotovo ne često, ali ga to ne diskvalifikuje. Treća stvar je da je budizam na Zapadu u dobroj meri poprimio sekularni karakter, to jest podučavanje više nije isključivo u rukama monaha i monahinja, već su se (delom u nedostatku stručnog kadra) uključili i svetovnjaci. Kada je takva stvar, manastir se pretvara u centar za meditaciju, a “praktikovanje vere” u odlazak na meditativna povlačenja kad ko može i kad ko hoće.

Dakle, kada imamo sve ovo u vidu, čini se kao da postoji nekoliko koncentričnih krugova koji čine budiste kao grupu. Prvi, središnji i najmanji krug čine oni koji su dobro upoznati sa Budinim učenjem, prihvatili su njegove postavke i prema njima se ponašaju u svakodnevnom životu. Oni takođe imaju blizak kontakt sa određenim duhovnim učiteljem i organizacijom na čijem je on čelu, i isto tako se angažuju oko njenog funkcionisanja. Očigledno je da je ovakvih budista, ne samo u Srbiji, najmanje. Ako malo proširimo krug, on bi onda obuhvatio i one koji su, da tako kažem, negde na pola puta. Učenje ih je zainteresovalo, ali ne dovoljno da bi mu se dublje posvetili, već tek s vremena na vreme pročitaju nešto, razmisle i produže dalje. To su takozvane komete. Tu su negde u orbiti, odjednom se pojave, jako su zainteresovani, imaju mnoštvo pitanja i o praksi i o učenju, pa ih posle opet nema narednih 75 godina. K’o Halejeve komete! To jest, nema ih do narednog meditacijskog povlačenja, sledeće godine.

hard kor budisti

Naredna grupa budista ili “budista” su teorijski budisti. Ljudi koje vole istoriju, filozofiju, lingvistiku, logiku, metafiziku, astrofiziku ili neku sedmu -ziku. E oni se ubiše čitajući (nažalost najmanje kanonske tekstove, jer su im valjda dosadni i nedovoljno sofisticirani), znaju šta je Nagarđuna doručkovao dok je pisao Mūlamadhyamakakāriku, obožavaju koane i odgovaraju na njih kao iz topa, ali beže od meditacije k’o đavo od krsta. Zašto? Pa… dosadna je. Njihov um je navikao na konstantnu intelektualnu stimulaciju. I sad treba da sednu i broje dah. To je još daleko niže od devetog kruga. Svi oni opisi muka po budističkim paklovima su šala i razbibriga za ovo. Zato, meditacija? Nein, danke (da ne kažem Dante).

Krug budista se i dalje širi. Sada obuhvata i one koje zapravo budizam kao sistem uopšte ne zanima. Šta ih zanima? E upravo suprotno od teoretičara, zanima ih jako meditacija. Iz najrazličitijih razloga, od kojih je najčešći zdravstveni. Redovni su na mestima gde se meditira, pitaju o različitim tehnikama i metodima meditacije, zaista se trude. Onda se pojave prvi rezultati i to ih još više motiviše. U svemu tome oni vrlo dobro plivaju i njihov unutrašnji mir je sve veći, ali imaju jedan problem. Ne žele da se identifikuju. Imaju averziju prema bilo kakvom pripadanju i klasifikacijama, pa neće da ih svrstavaju ni u budiste, ni u bilo šta drugo. Pošto malo duže pamtim, mogu da se identifikujem sa njima, čim se setim doba diktature proletarijata, naravno na čelu sa Komunističkom partijom. E tu si brale morao da se svrstavaš. Jer ako nisi sa nama, onda si protiv nas. E pa jedva ljudi dočekali da više ne moraju da se svrstavaju. To važi naravno za ove starije. A kod ovih mlađih ne znam šta je razlog. Samo da nije na nervnoj bazi? Elem, srećna okolnost je da je budizam takva religija da možete da je praktikujete, a da niste (formalno i formacijski) njen pripadnik. Jednostavno budizam nazovete filozofijom i sve je u redu! Doduše, meni to izgleda kao kola kojima si skinuo jedan točak, troja vrata i auspuh. Mogu da se kao kreću, napreduješ, ali ne jako daleko i pogotovo ne brzo, a možda ne ni u pravom smeru. Ali ko će sad brinuti o sitnicama.

Dolazimo do najšire grupe budista, koji niti čitaju, niti meditiraju. Pa po čemu su onda takvi budisti? Po tome što tako sebe nazivaju, da li iz štosa ili iz ubeđenja, svejedno. Dakle, njih bi mogli nazvati simpatizeri. Simpatično im je Budino učenje, ima tako neki taj istočnjački šmek, kul je, Buda uvek nasmejan, a i dobra je fora kad u društvu izvališ da si budista. Svi te pogledaju onako, u jeee… dal se zeza ili su mu se ventili malo raštelovali! Takvima je naročito drag onaj debeli Buda, što se cereka k’o lud na brašno. Nema veze što to uopšte i nije Buda, već lik iz kineskih budističkih skaski, ali koga to još zanima. Bitno je da smo u trendu, jer budizam je in… dok ne bude aut.

Eto, to bi bile glavne kategorije budista, koliko sam mogao da se preračunam. Verovatno i vi imate neku kategoriju, pa ne bi bilo loše da je dodate u komentarima. E sad, ono što je meni zanimljivo i sada se vraćam na onaj popis s početka, to je da i u Srbiji broj budista raste. Idemo u korak sa (zapadnim) svetom, a možda smo i lideri u regionu, nisam u svojim istraživanjima išao tako daleko. (Eto teme za tebe da razradiš.) Zaustavio sam se kod republičkog zavoda za statistiku i pitao ih: Jelte, moliću fino, kol’ko se svih ovih kategorizovanih budista vama javilo na popisu 2001? Kulturno su mi odgovorili i fala im – negde oko 400. Ja ne budi lenj, pitam ponovo: A kol’ko ih je bilo na popisu 2011? Cvrc! Kažu mi statističari – oko 1600. Bogami, povećanje za 400%! Buda sigurno sve to gleda odgore i trlja ruke. Biznis cveta, što bi se kazlo. E sad i Buda i ja s nestrpljenjem čekamo ovaj novi popis 2021, da vidimo jel ta karma čemu ili nije. Ako nije, da je menjamo pod hitno!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s