Pa Auk Tawya

Vratio se sa dvonedeljnog meditacijskog povlačenja u manastiru Pa Auk Tawya, u mestu Pyin Oo Lwin, u centralnom Mjanmaru, nedaleko od Mandalaya. Kao što se vidi iz naziva, manastir pripada tradiciji koju je začeo Pa Auk Sayadaw (1934), jedan od najvećih živih burmanskih učitelja meditacije (sayadaw na burmanskom znači učitelj). Imao sam sreću da ga sretnem, ali pošto je u poodmaklim godinama, nismo se baš napričali. 🙂

Manastir je veći nego što sam očekivao, ima oko 300 monaha, 250 monahinja i do 100 civila. Zanimljivo mi je da je među zaređenima bilo i mahayana monaha i monahinja, koji su došli ovamo da proučavaju Pa Aukov metod meditacije, koji je izuzetno popularan u Kini. Tako je dosta Kineskinja koje su se zamonašile u theravada tradiciji. Svi koji su ovde žive u ovakvim kućama (kuti), podignutim od donacija koje obilato pristižu što iz samog Mjanmara, ali još više iz mnogo bogatijih okolnih zemalja, kao što su Tajvan, Singapur, Tajland, Vijetnam, Indonezija, Malezija i najviše iz Kine. U svakoj od ovih zemalja su i ogranci ove mreže manastira.

Na mnogim od kuća je tabla sa imenima donatora, tako da vidim da su neki od njih donirali i po desetak kuća. Svaka čast! Kuće su raspoređene po okolnim brdima, na jednoj strani muški i na drugoj ženski deo, tako da su potpuno odvojeni i nemaju mnogo kontakata. Manastir se i dalje širi, nove kuće se zidaju na sve strane, kao i tri nove sale za meditaciju sa sedećim, ležećim i stojećim kipom Bude.

Ovo je drugi po veličini među Pa Aukovim manastirima, a najveći je u mestu Mawlamyine, na jugu zemlje. U njemu je u zavisnosti od doba godine između 1000 i 1800 zaređenih, tako da spada i među najveće manastire u Mjanmaru.

Pošto sam u manastiru bio tokom vasse, tromesečnog perioda kada monasi borave samo na jednom mestu, ovamo su došli da ga provedu i mnogi monasi iz Pa Aukovih manastira u drugim zemljama. Tako sam slučajno upoznao jednog od njih, Đīnaratanu, inače Kanađanina koji je monah na Šri Lanki. Kasnije se ispostavilo da poznaje našeg monaha Ñāṇanamolija, koji je takođe na Šri Lanki.

Upravo dan pre mog odlaska, održana je katina ceremonija darivanja monaha ogrtačima i ostalim potrepštinama, koja se tradicionalno održava na kraju ova tri meseca. Pošto često monasi dobijaju i više stvari nego što mogu da drže u rukama, obično iza njih ide kappiya (civilni asistent) sa džakom u koji dar biva stavljen, pošto ga je monah dodirnuo i na taj način prihvatio, tj. „blagoslovio“. Sve u svemu, bilo je zaista svečano, masovno i veselo.

Dnevni raspored ovde je sledeći:

Ustajanje 3:30
Jutarnje recitovanje i meditacija 4-5:30
Doručak 6:00
Prepodnevna meditacija 8-10:30
Ručak 11:00
Popodnevna meditacija 14:00-17:00
Večernje recitovanje i meditacija 18:30-20:00

Tajming oglašava „bubanj“, zapravo jedno izdubljeno stablo drveta, okačeno da visi po dužini i „bubnjar“ (sa zaštitnim slušalicama) izvodi svoj performans svako malo. Nadam se da se bubnjari smenjuju, jer niti je fizički lako mlatiti po tom deblu onim buzdovanom, a verujem da mu i pored slušalica glava bubnja još dugo posle performansa. Sve u svemu, bubanj je na vrh brda, ali ga čujem ujutro i ja koji sam podalje, u samom podnožju.

E to podnožje mi je bilo u početku problem, jer se treba četiri puta na dan popeti opet na vrh brda, u salu za meditaciju. Posle pet meseci sedenja i buljenja u knjigu/kompjuter, odjednom sam se našao u fitnes varijanti, kao da se spremam na Himalaje. Prvih dana dušu da ispustim dok se ne popnem. Na vrhu izmerim puls – 130. Alo, ko je zavrnuo kiseonik!? To me navelo da instaliram neki programčić na mobilnom i da izmerim visinsku razliku – zamalo pa 100 metara. Posle nešto kalkulišem, pa to je kao da se penjem bar na 30. sprat, pa još sa punim stomakom. Svi kažu kako je odgore fantastičan pogled. Što jeste jeste. Ali šta vredi, kad ja ne vidim belu mačku. No, malo pomalo, navikne se telo, pa je i penjanje lakše, a pogled bistriji.

Meditacija među oblacima

Što se tiče same meditacije, svakog parnog dana su instrukcije/intervjui sa učiteljem za muške. Ova tradicija insistira na razvijanju koncentracije držanjem pažnje na dahu, pre nego što se pređe na vežbanje meditacije uvida (vipassane) kroz kontemplaciju četiri velika elementa (zemlja / voda / vatra /vazduh kao simbola za četiri svojstva materije: tvrdoća, kohezija, toplota i kretanje).

Jedna od naprednijih faza meditacije je i uviđanje da se sva materija, pa i naše telo, sastoji od mnoštva golom oku nevidljivih čestica zvanih kalapa, koje su u neprekidnom nastajanju i nestajanju.

Učitelj Kumara mi je prvog dana dao kratka uputstva za koncentraciju na dah i krenuh da marljivo vežbam. U početku naravno dosta konfuzije u glavi, slika i misli koji naviru, ali dan po dan i taj vrtlog počinje lagano da se smiruje, jer tokom celog dana nema mnogo ometanja i stvari koje bi odvlačile pažnju. A instrukcija je da i između meditacija pažnja počiva na dahu, tako da smo stalno svesni kada je dah brz ili spor, odnosno dug ili kratak. I kao i sve kad se vežba, počeh da uviđam da su moji periodi tokom meditacije kad pažnja zaista u kontinuitetu prati dah sve duži. Mic po mic, dođoh do nekih desetak minuta, a tada već beše vreme za rastanak. 🙂 Vrlo ohrabren ovim vidljivim napretkom u relativno kratkom vremenom rešio sam da ću dogodine ovamo ponovo doći, ali barem na mesec dana. Inače standardni kursevi ovog tipa bi trebalo da budu bar 3-4 meseca. Inače, standardna instrukcija je da bi taj period neprekinute pažnje trebalo da bude negde oko sat vremena, pre nego što se pojavi ono što se naziva nimitta ili znak u vidu svetlosti koju vidimo i zatvorenih očiju. To je znak da se približavamo prvom od četiri pročišćenja stanja svesti (đhāna), a koja nam dalje pomažu u razvijanju uvida u pravu prirodu stvari i uviđanje njihove tri osnovne karakteristike: nepostojanost, nedovoljnost i nepripadanje.

Posebno zadovoljstvo tokom boravka u ovom manastiru bio je susret sa monahinjom Dhamma Gavesi (u prevodu: Ona koja traži istinu), koja je iz Srbije, a ovde se zamonašila pre nešto manje od dve godine. Oduševljena je mestom, učenjem i učiteljima i želim joj od sveg srca da što dalje stigne plemenitim osmostrukim putem. Ali i da je taj put jednoga dana dovede u Srbiju, u naš manastir, i da tako otvorimo drugu etapu njegovog razvoja, a to je uspostavljanje zajednice monahinja. To bi zaista bila kruna svega što smo do sada uradili i što ćemo još, nadam se, do tada svi zajedno uraditi.

Sve u svemu, preporučio bih svakome da dođe na ovo divno mesto i istinski se posveti praksi. Manastir funkcioniše na dragocenom principu donacija, tako da su smeštaj i dva obroka, kao i poduka, potpuno besplatni. Ko bi da se prijavi za avanturu, evo i linka.

2 thoughts on “Pa Auk Tawya

  1. Baš sam se obradovao ovom članku, pošto me veoma zanima Pa Aukova metoda učenja meditacije. Planiram da sledeće godine putujem sa porodicom u jugoistočnu Aziju. Nadam se da ću moći da krenem nekoliko dana ranije, pa da to vreme provedem u ovom manastiru. Moj učitelj meditacije je pre nekoliko godina bio oko mesec dana u Burmi kod Pa Auka, pa nam je pričao o svojim utiscima. Pored toga sam bio na ritritu kod českog monaha, Bhante Dhamadipe, a on je vise godina bio kod Pa Auka u Burmi i podučava po njegovoj metodi. Nazalost taj ritrit je bio samo 10 dana, a to nije dovoljno za ozbiljniji napredak u samata meditaciji. Ako odem sledeće godine u ovaj manastir, ostao bih nedelju dana, pa ću moći barem da steknem utiske iz prve ruke. Za nekoliko godina možda odem i na neko duže vreme. Puno pozdrava od Mikija.

    Liked by 1 person

    1. Pozdrav Miki, želim ti da ti se planovi ostvare. Da, teško je sve uklopiti, porodica, posao, mnoštvo obaveza i očekivanja okoline. No, i nedelju dana će biti dobar prvi korak. Ti si uporan i siguran sam da nećeš lako odustati.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s