Sutta studije: Gde je naša moć?

U budizmu, među onima koji ga praktikuju, postoje dve grupe. Prva su sekha ili učenici, oni koji još uvek vežbaju kako bi stigli na cilj, a to je oslobođenje od patnje. Drugu grupu čine asekha, doslovno “ne-učenici”, bivši učenici, oni koji su već “diplomirali”, stigli na cilj. Pa dobro, mi koji još uvek idemo u školu, a ona da se ne lažemo nije baš laka, na šta bi trebalo da se oslonimo, koje snage i moći da razvijamo kako bi nas podržale i održale na putu? O tome govori ovaj kratki Budin govor.

Vitthata sutta – Detaljno (AN 5:2)
“Monasi, postoji pet moći onoga ko sebe vežba. Kojih pet? Moć poverenja, moć stida zbog činjenja loših dela, moć straha od posledica loših dela, moć energičnosti i moć mudrosti.

A šta je to, monasi, moć poverenja? Tako plemeniti učenik poseduje poverenje, uveren je u Tathāgatino probuđenje: ‘Zaista je Blaženi plemenit i potpuno probuđen, usavršen u znanju i ponašanju, srećan, znalac svetova, nenadmašni vodič onima kojima je potreban putokaz, učitelj božanskim i ljudskim bićima, budan, blažen.’ To se, monasi, naziva moć poverenja.

A šta je to, monasi,moć stida? Tako plemeniti učenik oseća stid, oseća sramotu da nešto loše učini telom, govorom ili mišlju, oseća stid da stiče loša, štetna svojstva. To se, monasi, naziva moć stida (savesti).

A šta je to, monasi, moć straha? Tako plemeniti učenik oseća strah, plaši se da nešto loše učini telom, govorom ili mišlju, zazire od toga da stiče loša, štetna svojstva. To se, monasi, naziva moć straha.

A šta je to, monasi, moć energičnosti? Tako plemeniti učenik živi odlučan da napusti loša svojstva i da razvija u sebi povoljne svojstva. Istrajan je, uporan u svom naporu, ne odustaje od negovanja povoljnih svojstava. To se, monasi, naziva moć energičnosti.

A šta je to, monasi, moć mudrosti? Tako je plemeniti učenik mudar, poseduje mudrost jasnog viđenja nastanka i prestanka, koja je plemenita i prodorna, vodi do potpunog iskorenjivanja patnje. To se, monasi, naziva moć mudrosti.

To je, monasi, pet moći onoga ko sebe vežba. Zato ovako sebe treba da vežbate: ’Posedovaćemo moć poverenja, kao moć onoga ko sebe vežba. Posedovaćemo moć stida, kao moć onoga ko sebe vežba. Posedovaćemo moć straha, kao moć onoga ko sebe vežba. Posedovaćemo moć energičnosti, kao moć onoga ko sebe vežba. Posedovaćemo moć mudrosti, kao moć onoga ko sebe vežba.’ Tako, monasi, sebe treba da vežbate.

Ovih pet moći (pañćabalāni) predstavljaju malo napredniju verziju pet sastojaka napora koji se često vezuju za obične laike (puthuđđana), one koji tek treba da krenu putem vežbanja. Ti sastojci, kao što nam govori Kaṇṇakatthala sutta (MN 90:10), jesu: poverenje, zdravlje, poštenje i iskrenost, energičnost i mudrost. Ovih pet kvaliteta bi bilo dobro da ima svako ko bi želeo da se posveti duhovnom radu, inače će krečenje biti badava. Naravno, kvaliteti koji se podudaraju u obe liste, kao što su recimo poverenje ili mudrost, i pored toga što im je isti naziv, ipak se uveliko razlikuju po intenzitetu. Kao što zna svako ko je praktikovao recimo meditaciju, poverenje u odabrani metod i znanje koje imamo na početku i kasnije tokom vežbanja se sve više razlikuju kako iza sebe imamo sve više prakse.

Među pet moći koje krase učenika, kaže nam Kūṭa sutta (AN 5:12), mudrost je najvažnija i to mudrost, jasno uviđanje da sve što nastane mora i da nestane. Ovo je naravno murost koju svi znamo, ali na intelektualnom, površnom nivou, ne i svim bićem. I tako se i ponašamo. Ako zaista znamo da smo sada mladi, ali da to neće potrajati, zašto se zabrinemo kada uočimo prve sede vlasi ili bore oko očiju? Ako zaista znamo da će tuga sigurno proći, zašto smo još potišteniji kad počnemo da razmišljamo o njoj i njenim razlozima? Zar ne bi trebalo da budemo tim saznanjem umireni i ospokojeni?

U Bodhirāđakumāra sutti (MN 85:58) Buda kaže princu da ako bi neko imao makar jedan od sastojaka napora, Buda bi mogao da ga poduči. Zato se ne obeshrabruj ako nemaš sve ove kvalitete sada. Učenje je proces, ne trenutno stanje. Uz pomoć energičnosti, samo je pitanje kada ćeš stići na cilj.

Na kraju, očigledno je da u govorima Buda ima u vidu tri kategorije ljudi i kvaliteta koji ih krase, a u vezi su sa praksom oslobođenja uma od patnje:

A. puthuđđana: pet sastojaka napora kod onoga ko još ne vežba
1. poverenje (saddha)
2. zdravlje (appābādha/appātaṅka)
3. poštenje i iskrenost (asaṭha)
4. preduzimljivost/energičnost (āraddha/viriya)
5. mudrost (paññā)

B. sekha: pet moći učenika
1. poverenje (saddha)
2. stid/savest (hiri)
3. strah/zazor (ottappa)
4. energičnost (viriya)
5. mudrost (paññā)

C. asekha: pet moći probuđenoga (atahant)
1. poverenje (saddha)
2. stid/savest (hiri)
3. svesnost (sati)
4. koncentracija (samādhi)
5. mudrost (paññā)

Dobro je imati u vidu ovu tabelu, kako bismo u trenucima kada treba da donesemo odluku jasno znali kojim kvalitetima da se rukovodimo i čemu da težimo. Dakle, u čemu je naša moć, pa onda i u čemu su naše potencijalne slabosti. Imati ovako jasan orijentir u životu, kao što dobro znate, može biti vrlo korisno 🙂

2 thoughts on “Sutta studije: Gde je naša moć?

  1. Stid i stran su nečistoće uma.One ti onemogućavaju da vidiš stvari onakve kakve jesu.Posmatraš stid,posmatraš strah. Sve se proverava,nema poverenja unapred.🧡🙏🌾

    пет, 25. сеп 2020. 10:47 Beleške o Budinom učenju је написао/ла:

    > Branko posted: ” U budizmu, među onima koji ga praktikuju, postoje dve > grupe. Prva su sekha ili učenici, oni koji još uvek vežbaju kako bi stigli > na cilj, a to je oslobođenje od patnje. Drugu grupu čine asekha, doslovno > “ne-učenici”, bivši učenici, oni koji su već “diplo” >

    Like

    1. Ne, ovaj post ne govori o tom strahu i stidu. Ako nas je stid da nešto ukrademo, to nije nečistoća, već upravo pokazatelj čistoće našeg uma i naše savesti. Isto važi i za strah od posledica (recimo, kakvo će naši prijatelji imati mišljenje o nama kada za to saznaju), kada pomislimo na krađu, recimo. Dakle, postoji strah koji parališe, ali i strah koji motiviše. Iako se isto zovu, razlika je ogromna. Važno je da uočimo tu razliku.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s