Kako sebe pročistiti?

Otkriću ti jednu tajnu, vrlo bitnu ako pokušavaš da radiš na sebi na budistički način, a nisi sigurna odakle da kreneš. Izuzetno jasna uputstva za vežbanje sadržana su u Pali kanonu. Začkoljica je da su rezervisana samo za one koji Kanon čitaju. Nažalost, iz meni sasvim nerazumljivih razloga, mnogo je onih koji bi radije da čitaju tuđa prepričavanja Budinih reči i pouka iz istog tog kanona. Ali kao što često biva, ta prepričavanja su filtrirana kroz iskustvo i nazore onoga ko prepričava, proširena onim što on misli da je Buda hteo da kaže i otuda možda nisu uvek verna izvorniku. Zato je moj savet da se ipak držiš originala, njega prvo pročitaj, razmisli kako ga ti razumeš. To možda nije tako jednostavno u početku, ali kao u svemu, kako više čitaš, stvari će polako dolaziti na svoje mesto. Tek posle čitanja izvornika i promišljanja o pročitanom, možeš pogledati tuđa mišljenja i videti otkrivaju li neki ugao gledanja koji ti je promakao, a ipak je sadržan u originalnom tekstu.

Kao primer takvih jednostavnih, a nažalost često nepročitanih pouka navešću ovde jedan govor iz Zbirke brojčano grupisanih govora (Anguttara nikaya), koji govori o ključnom delu Budinog učenja, a to je viđenje istine (Dhamma) kao put ka pročišćenju uma od svega što ga drži zarobljenim. Kad čuješ „viđenje istine“ možda pomisliš kako se radi o ne znam kakvoj filozofiji, nečemu što je samo za posvećene i o čemu su od davnina naklapali manje-više nerazumljivo mnogi nazovi mudraci. Ali kada je u pitanju Buda, stvari su mnogo jednostavnije, sasvim obične. Zapravo toliko obične, da ih mi ni ne primećujemo i tu je najveći paradoks. Lupamo glavu o ne znam kakvim dalekim svetovima i komplikovanim istinama, dok nam se ona jednostavna, dostupna i spasonosna odvija pred nosom, a da je ni ne primetimo. Buda je o tome bezbroj puta govorio, ne tražeći da mu verujemo na reč, već da sami proverimo to što nas podučava. Zato je Dhammu, što znači istinu sveta u kojem živimo, nazivao „vidljivom ovde i sada“. Ali šta to konkretno znači, pitao ga je njegov zbunjeni sagovornik na sledeći način:

Onda jedan braman otide do Blaženoga. Kad je stigao, razmeni sa njim prijateljske pozdrave i sede sa strane. Sedeći tako sa strane, braman ovako reče Blaženome:

” ‘Vidljiva je Dhamma ovde i sada, vidljiva je Dhamma ovde i sada’, tako se kaže, gospodine. Na koji način je, gospodine, Dhamma vidljiva ovde i sada, neprolazna, svima dostupna, vodi do cilja, mudri treba da je razumeju svako za sebe?”

“U ovom slučaju, bramanu, ja ću ti uzvratiti pitanjem. A ti odgovori onako kako misliš da treba. Šta misliš, bramanu, kada u tebi strast postoji, da li ti jasno znaš: ‘U meni postoji strast’, a kada je nema, da li jasno znaš: ‘U meni nema strasti’?”

“Znam, gospodine.”

“Tako bi i trebalo, bramane, da kada u tebi postoji strast, ti jasno znaš: ‘U meni postoji strast, a kada je nema, da jasno znaš: ‘U meni nema strasti’. Na taj je način, bramane, Dhamma vidljiva ovde i sada, neprolazna, svima dostupna, vodi do cilja, mudri treba da je razumeju svako za sebe.”

Šta misliš, bramane, kada u tebi postoji mržnja… …kada u tebi postoji obmanutost… …kada u tebi postoji nečistoća izražena telom… kada u tebi postoji nečistoća izražena govorom… kada u tebi postoji nečistoća izražena mišlju, da li ti jasno znaš: ‘U meni postoji nečistoća izražena mišlju’, a kada je nema, da li jasno znaš: ‘U meni nema nečistoće izražene mišlju’?”

“Znam ,gospodine.”

“Tako bi i trebalo, bramane, da kada u tebi postoji nečistoća izražena mišlju, ti jasno znaš: ‘U meni postoji nečistoća izražena mišlju, a kada je nema, da jasno znaš: ‘U meni nema nečistoće izražene mišlju. Na isti je način, bramane, Dhamma vidljiva ovde i sada, neprolazna, svima dostupna, vodi do cilja, mudri je moraju razumeti svaki za sebe.”

Dakle, kada smo je uz pomoć postojane, stalno održavane pažnje jednom ugledali, istina nas vodi do krajnjeg cilja – oslobođenja. Kako? Večno pitanje. I opet, zaviri u Pali kanon, pa ćeš saznati, jer je odgovor ponovo krajnje jednostavan i logičan. Tako u Pitanjima kralja Milinde nailazimo na ovaj veoma instruktivan dijalog između kralja Milinde i budističkog monaha. Tema su dva glavna kvaliteta koja vode pročišćenju bića. Prvi, pažnju/svesnost smo već upoznali. Drugi je mudrost. Čemu služe i na koji način ih koristimo u paru? Evo šta kaže mudri Nagasena:

Kralj ovako reče: “Poštovani Nāgaseno, šta je karakteristika pažnje, šta je karakteristika mudrosti?”

„Karakteristika pažnje, veliki kralju, jeste obuhvatanje, presecanje je karakteristika mudrosti.”

„Kako je to obuhvatanje karakteristika pažnje, kako je presecanje karakteristika mudrosti? Daj mi neki primer.“

„Veliki kralju, znaš li šta su žetoci?“

„Da, poštovani gospodine, znam.“

„A kako to žetelac žanje ječam?“

„Tako što levom rukom uhvati snop, a desnom uzme srp i njime ga preseče.“

„Onako kako, veliki kralju, žetelac levom rukom uhvati snop, a desnom uzme srp i njime ga preseče, isto tako asketa svojom pažnjom obuhvati um, a mudrošću sve nečistoće u njemu preseče. Na taj način, veliki kralju, obuhvatanje jeste karakteristika misli, a presecanje jeste karakteristika mudrosti.“

“Mudro zboriš, Nāgaseno.”

Sad sve znamo. Održavajući pažnju, uočavamo „otrove“ koji mute naš um, percepciju, viđenje ljudi, stvari i situacija u kojima se nađemo. Zbog tog zamućenja ono što je ružno vidimo kao lepo, ono što je lepo čini nam se odbojnim. Ono što je za nas dobro vidimo kao teret, a ono što nas drži u ropstvu kao olakšanje i slobodu. Večna zbrka! Zato nam treba jasnoća uma. Nje nema bez uočavanja mržnje, strasti ili zavisti u veoma ranoj fazi, dok još nisu sasvim otrovale um. A naš glavni sistem za rano otkrivanje je upravo pažnja, svesnost, sabranost uma, prisustnost, sušta suprotnost našoj uobičajenoj rastresenosti. Kada nam taj sistem javi da stiže „oluja“ u vidu besa, automatski nas stavlja na sigurnu poziciju posmatrača, a ne učesnika i žrtve. Sa te pozicije deluje naša mudrost, koja nam kaže: „Stiže bes. Ništa strašno i ništa stvarno. Doći će i proći će. Jedino što treba da paziš je da, dok je na vrhuncu, ne uradiš neku glupost zbog koje ćeš posle žaliti“. I onda dolazak tog besa može čak biti i zabavan, poput predstave koju odgledamo u pozorištu. Pažnja i mudrost, naši glavni saveznici!

One thought on “Kako sebe pročistiti?

  1. ❤️🌾

    пон, 28. дец 2020. 11:07 Beleške o Budinom učenju је написао/ла:

    > Branko posted: ” Otkriću ti jednu tajnu, vrlo bitnu ako pokušavaš da radiš > na sebi na budistički način, a nisi sigurna odakle da kreneš. Izuzetno > jasna uputstva za vežbanje sadržana su u Pali kanonu. Začkoljica je da su > rezervisana samo za one koji Kanon čitaju. Nažalost” >

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s