Ovako sam čuo.1 Jednom je prilikom Blaženi boravio kraj Sāvatthīja, u Đetinom gaju, u manastiru koji je podigao Anāthapiṇḍika. A kada je noć već poodmakla, jedno božanstvo nenadmašnog sjaja, obasjavši čitav Đetin gaj, dođe do Blaženoga, s poštovanjem ga pozdravi i stade sa strane. Stojeći tako, ono se stihovima obrati Blaženome:
91. „Postavljamo pitanje Gotami
o čoveku koji nazaduje.
Dođosmo da od Blaženog saznamo:
zbog čega neko nazaduje?”
92. „Lako je znati zašto neko napreduje,
lako je znati zašto neko nazaduje.
U kome ljubavi za Dhammu ima, napreduje;
ko mržnju za Dhammu gaji, nazaduje.”
93. „Zaista tako i mi razumemo:
to je prvi slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i drugi razlog zašto neko nazaduje.”
94. „Nemoralni su mu dragi,
među čestitima radost ne nalazi;
odobrava učenje rđavih:
to je još jedan uzrok nazadovanja.”
95. „Zaista tako i mi razumemo:
to je drugi slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i treći razlog zašto neko nazaduje.”
96. „Ko god mnogo voli da spava,
uživa u brbljanju, bez poleta je i lenj,
lako besom biva osvojen:
to je još jedan uzrok nazadovanja.”
97. „Zaista tako i mi razumemo:
to je treći slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i četvrti razlog zašto neko nazaduje.”
98. „Ko majku i oca svoga
kada ih mladost napusti, ostarele,
iako imućan ne pomaže:
to je još jedan uzrok nazadovanja.”
99. „Zaista tako i mi razumemo:
to je četvrti slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i peti razlog zašto neko nazaduje.”
100. „Ko brahmana, asketu
ili nekog drugog duhovnika
lažima svojim obmanjuje:
to je još jedan uzrok nazadovanja.”
101. „Zaista tako i mi razumemo:
to je peti slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i šesti razlog zašto neko nazaduje.”
102. „Onaj ko ima imetak velik,
zlato u riznici, dobru hranu na stolu,
ali sve to samo za sebe čuva:
to je još jedan uzrok nazadovanja.”
103. „Zaista tako i mi razumemo:
to je šesti slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i sedmi razlog zašto neko nazaduje.”
104. „Čovek gord zbog statusa svog,
nadmen zbog bogatstva i porekla svog,
a prezira pun prema ljudima oko sebe:
to je još jedan uzrok nazadovanja.”
105. „Zaista tako i mi razumemo:
to je sedmi slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i osmi razlog zašto neko nazaduje.”
106. „Ko bludnik je, pijanica,
ko sa lukavim kockarima
protraći sve što do tada zaradio je:
to je još jedan uzrok nazadovanja.”
107. „Zaista tako i mi razumemo:
to je osmi slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i deveti razlog zašto neko nazaduje.”
108. „Ko je nezadovoljan sopstvenom ženom,
te ga viđaju sa bludnicama,
viđaju ga sa ženama tuđim:
to je još jedan uzrok nazadovanja.”
109. „Zaista tako i mi razumemo:
to je deveti slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i deseti razlog zašto neko nazaduje.”
110. „Kad čovek u poodmaklim godinama
oženi devojku s grudima poput timbaru ploda,2
te od ljubomore ne može da spava:
to je još jedan uzrok nazadovanja.”
111. „Zaista tako i mi razumemo:
to je deseti slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i jedanaesti razlog zašto neko nazaduje.”
112. „Ko u službu primi ženu
odanu piću, veliku rasipnicu,
ili muškarca sličnih sklonosti:
to je još jedan uzrok nazadovanja.”
113. „Zaista tako i mi razumemo:
to je jedanaesti slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i dvanaesti razlog zašto neko nazaduje.”
114. „Ko je skromnog imetka, a ogromnih želja,
među plemstvom rođen,
te zato za kraljevskom vlašću žudi:
to je još jedan uzrok nazadovanja.
115. Ali mudrac koji sva ova
nazadovanja u svetu prozre,
taj plemeniti, uvidom obdareni,
u svetu sreće preporađa se.”
Parābhava sutta, Sn, 1:6
1 Dok Mangala sutta, Sn 2:4, objašnjava način života koji vodi napretku i sreći, Parābhava sutta je nadopunjuje ukazujući na uzroke nazadovanja. Onaj ko sebi dopusti da bude uprljan ovakvim prekora vrednim ponašanjem, sam sebi zatvara put ka moralnom i duhovnom napretku i ujedno unižava sve ono što je plemenito i ljudsko u čoveku. Ali onaj ko motri na ove opasnosti, otvara sebi put ka svih onih trideset osam blagoslova (mangala) za koje je sposobna ljudska priroda.
2 Diospyros malabarica, vrsta voćke iz porodice ebanovki (Ebenaceae), sa žutim okruglim plodovima. Pominje se pod imenima timbaru, tiṇḍuka ili timbarūsaka. Drvo je zimzeleno, srednje veličine, a plodovi su mu pravilnog okruglog oblika, prekriveni finim, ružičastim dlačicama. It semena se dobija ulje koje se koristi u lečenju dizenetrije. I na drugim mestima se u Kanonu, na primer u Đataka, VI 457, idealne ženske grudi upoređuju sa plodovima timbaru drveta.
