Otpadnik

Ovako sam čuo. Jednom je Blaženi boravio kraj Sāvatthīja, u Đetinom gaju, u manastiru koji je podigao Anāthapiṇḍika. Jednoga jutra Blaženi se obukao, uze svoju prosjačku zdelu i gornji ogrtač, pa krenu put Sāvatthīja da prosi hranu. A u to vreme sveta vatra je gorela u kući brahmana Aggikabhāradvāđe i svebeše pripremljeno za žrtveni obred . Onda Blaženi, idući od kuće do kuće, dođe do doma brahmana Aggikabhāradvāđe. A brahman još izdaleka spazi Blaženog kako dolazi, pa kad se približio ovako mu reče: „Ni koraka bliže, ti ćelavče, ni koraka bliže, ti jadni prosjaku, ni koraka bliže, ti otpadniče!” Kad ovo bi rečeno, Buda ovako odgovori brahmanu Aggikabhāradvāđi: „Znaš li ti, brahmane, šta je to otpadnik i šta nekoga čini otpadnikom?”

„Ne znam, učitelju Gotama, šta je to otpadnik i šta nekoga čini otpadnikom. Hajde me poduči Dhammi, tako da saznam šta je to otpadnik i šta nekoga čini otpadnikom.”

„Ako je tako, brahmane, slušaj i dobro zapamti šta ću ti reći. A ja ću govoriti.”

„Da, gospodine”, odgovori brahman Aggikabhāradvāđa. I Blaženi ovako nastavi:

116. „Ko god se lako razbesni,
ko stalno kritikuje i omalovažava,
zabludama zaveden, licemer:
takvoga otpadnikom smatraj.

117. Ko god uništava živa bića,
jednom ili dva puta rođena,
ko samilosti nema za ono što je živo:
takvoga otpadnikom smatraj.

118. Ko god opseda i uništava
sela i gradove, bez razlike,
ko je kao tlačitelj dobro znan:
takvoga otpadnikom smatraj.

119. Ko u selu ili iz zasede u šumi
uzima što mu nije dato,
otima ono što drugome pripada:
takvoga otpadnikom smatraj.

120. Ko god se zaduži,
pa kad mu traže [da vrati] odgovara:
’Ja nisam tvoj dužnik!’:
takvoga otpadnikom smatraj.

121. Ko god iz želje da ukrade,
napadne putnika kojeg na putu sretne,
pa s njegovim imetkom produži dalje:
takvoga otpadnikom smatraj.

122. Ko za korist svoju
ili za korist drugoga, imetka radi,
govori laži kad ga pozovu da svedoči:
takvoga otpadnikom smatraj.

123. Ko god radi nedolične stvari
sa ženama svojih rođaka ili prijatelja,
bilo da ih prisili ili uz njihov pristanak:
takvoga otpadnikom smatraj.

124. Ko majku i oca svoga
ostarele, kada ih mladost napusti,
iako imućan uopšte ne pomaže:
takvoga otpadnikom smatraj.

125. Ko god oca, majku, brata i sestru
ili nekog drugoga srodnika,
udari ili rečima svojim vređa:
takvoga otpadnikom smatraj.

126. Ko god upitan za koristan savet
upućuje na pogrešan put,
ko namerno na dvosmislen način savetuje:
takvoga otpadnikom smatraj.

127. Ko god počini zlodelo, pa poželi:
’Neka me niko ne otkrije’,
ko nedela svoja prikriva:
takvoga otpadnikom smatraj.

128. Ko god ode u tuđu kuću
i tamo ga ugoste kao što dolikuje,
a u svojoj kući tog istog domaćina ne ugosti:
takvoga otpadnikom smatraj.

129. Ko brahmana, asketu
ili nekog drugog duhovnika
lažnim rečima obmanjuje:
takvoga otpadnikom smatraj.

130. Ko brahmanu ili asketi nekom
kad mu se u vreme jela na vratima pojave
uvrede upućuje i ne daje [bilo kakvu hranu]:
takvoga otpadnikom smatraj.

131. Ko god, uronjen u neznanje,
lažna obećanja drugima daje,
željan bednog dobitka:
takvoga otpadnikom smatraj.

132. Ko god sebe veliča,
a sve druge omalovažava,
zaveden samoobmanom:
takvoga otpadnikom smatraj.

133. Ko god svađe izaziva, zajedljiv je,
zlodelima sklon, sebičan i lažljiv,
bez stida i straha od lošega:
takvoga otpadnikom smatraj.

134. Ko god Budu vređa
ili vređa učenike njegove,
bilo da su zaređeni ili ne:
takvoga otpadnikom smatraj.

135. Ko god uistinu arahant nije,
ali sebe takvime predstavlja,
smutljivac u svetu ovom. sa njegovim Brahmom:
taj zaista najveći otpadnik je.
Objasnih ti tako kao otpadnike
sve ove koje nabrojah.

136. Niko rođenjem otpadnik ne postaje,
niko rođenjem ne postaje brahman,
Samo se delima svojim otpadnik postaje,
samo se delima svojim postaje brahman.

137. Shvati da na isti ovaj način,
u skladu sa mojim primerom,
prosjački sin Sopāka
na glas izbi kao Mātaṅga.

138. Mātaṅga je stekao veliki ugled
kakav se vrlo teško stiče;
mnogi su ratnici i brahmani
dolazili da mu se poklone.

139. „Krenuo je čistim, širokim putem
što ka bogovima vodi;
napustivši strast za zadovoljstvima čula,
do sveta Brahme on stiže.
Rođenje u najnižoj kasti nije ga sprečilo,
da se ipak preporodi u najvišem svetu.

140. Oni rođeni u porodici znalaca –
brahmana što dobro znaju svete himne –
vrlo često se videti mogu
kako razne loše stvari rade.

141. U životu ovome prekor ih čeka,
a u narednom loše odredište;
plemenito poreklo ih ne spašava
niti od kritike, a ni od zle sudbine.

142. Niko rođenjem otpadnik ne postaje,
niko rođenjem ne postaje brahman,
Samo se delima svojim otpadnik postaje,
samo se delima svojim postaje brahman.”

Kada ovo bi rečeno, brahman Aggikabhāradvāđa uzviknu: „Izvrsno, učitelju Gotama! Izvrsno, učitelju Gotama! Baš kao kad bi neko ispravio ono što je stajalo naglavce, otkrio skriveno, pokazao put zalutalome ili upalio svetiljku u tami, tako da oni koji imaju oči mogu da vide, isto tako je učitelj Gotama, na više različitih načina, razjasnio Dhammu. Uzimam učitelja Gotamu za utočište, njegovo učenje i zajednicu monaha za utočište. Neka me učitelj Gotama prihvati kao nezaređenog sledbenika koji, odsad pa do kraja života, pronađe svoje utočište.”

Vasala sutta, Sutta nipāta 1:7


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s