Sveta teorija, sveta praksa

Šta je važnije, učenje ili praksa? Naravno, mišljenja se razlikuju. Neki tvrde da bez učenja ne bi bilo ni prakse, drugi se kunu da ono što nas oslobađa od patnje jeste isključivo praksa. Oni malo ekstravagantniji čak tvrde da je teorija samo balast i da nam probuđenje donosi isključivo, što bi se reklo, rad na terenu. Eto zenovci, spalili sve tekstove i samo sede i meditiraju, pa šta ima fali!? Druga škola istog ekstravagantnog usmerenja se zaklinje da nam praksa nije potrebna. Zar je u suttama malo onih koji su postali probuđeni tako što su čuli samo jedan Budin govor?

Dilema ozbiljna, kojem se carstvu privoleti? Da bismo je rešili, možda da proverimo šta je nastalo prvo, a šta drugo? Ako pogledamo istoriju budizma, očigledno da je u Budinom slučaju prvo bila šestogodišnja praksa, pa je tek sa njom došao uvid, znanje, postepeno sistematizovano u učenje kakvo danas poznajemo. Ali bi se zato za nas današnje pre reklo da je situacija potpuno obrnuta, pošto smo verovatno prvo čitali neke knjige o budizmu, pa tek onda rešili da to neobično učenje malo isprobamo.

Što se mene tiče, mogao bih se zakleti da su nam i učenje i iskustvo neophodni, uz izvesne kvalifikative, ako se to tako zove. Naime, isto tako mislim da je suština naše mudrosti uvek u našoj praksi, a da nam učenje uglavnom dolazi kao znanje što bi se reklo iz druge ruke, nešto što smo čuli, pročitali, a vrlo retko kao plod našeg napora sistematizacije. Zato, rekao bih, praktičan duhovni rad je ono što zaista transformiše naš um i pokreće proces našeg otvaranja za neizrecivo. Ali ima tu još jedna začkoljica. Fokusirani na praksu, suviše se vezavši za svoj tip vežbanja, često postanemo uskogrudi, čak isključivi. Samo je ovo pravi put, predaja, učitelj! Zvuči poznato, zar ne? E tu vidim ulogu teorije, čitanja, učenja, stvaranja jedne šire slike, čiji će naša praksa biti samo jedan deo. Jer jedan od najinspirativnijih aspekata Dharme, Istine, jeste njeno neverovatno bogatstvo, obilje manifestacija. Zato, ako sebe ograničimo isključivo na praksu, lako postanemo vezani za naš specifični metod ili tradiciju.

Kao i u svemu živom, i ovde je dakle važan balans. Mudro vežbanje, ali i mudro studiranje. U suprotnom lako nas zavede misao da znamo nešto, čak mnogo, a to je stanje uma koje je pre nalik smrti nego životu. Jer život je stanje otvorenosti uma, nedefinisanosti, stanje „videćemo“, kako bi ga opisao Ađan Ča. Na to stanje me je nedavno podsetila i jedna priča koja doduše nema konkretne veze sa budizmom, ali ima veze sa istinom, što je, priznaćete, mnogo važnije. Pozornica na kojoj se odigrava nam je sasvim blizu, u nekom poljskom gradiću pre vek-dva, u kojem stari hasidski rabin svakog jutra, u isto vreme, prelazi glavni trg na putu za sinagogu i molitvenu službu. Jednoga jutra, krupni lokalni žandarm mu se, verovatno ustavši na levu nogu, isprečio na putu: „Hej, rabine, kuda si se ti to zaputio?“ Bez mnogo razmišljanja, rabin mu odgovori: „Ne znam“. Misleći da se izmotava sa njim, žandar se zajapuri u licu: „Šta pričaš, ne znaš!? Svako jutro, već dvadeset pet godina, prelaziš ovaj trg i ideš u sinagogu da se moliš. Ti to izgleda praviš budalu od mene!“ I tako zgrabi on starog rabina za kragnu, odvuče u policijsku stanicu, da bi ga strpao u zatvor. A baš kada je zatvarao rešetke za njim, rabin mu se okrenu i reče: „Vidiš, lepo sam ti rekao da ne znam kuda idem“.

Ni mi zaista ne znamo. Ali dok vežbamo na svoj, dubok i transformišući način, možemo u isto vreme i da učimo, proučavamo tradiciju za koju smo se opredelili, ali držeći um otvorenim, održavajući ga u onome što bi u zenu zvali „ne znam stanje“. Održavajte ga i sada, dok čitate ove reči, dok one odzvanjaju u vašoj glavi. I umesto da samo mislite o tome što ste pročitali, pokušajte da učinite to što ste pročitali. I posmatrajte šta se događa. Tako teorija postaje praksa. Tako se uveravate da to dvoje nisu nešto posebno, odvojeno.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s